Home » US-funded broadcaster asks European court to block Russian fines | Freedom of the Press News

US-funded broadcaster asks European court to block Russian fines | Freedom of the Press News

by admin

Moscow has moved to penalise Radio Free Europe/Radio Liberty for failing to label its reports with the ‘foreign agent’ tag.

The Moscow bureau of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) has called on Europe’s top human rights court to order Russian authorities against enforcing fines that could cost the broadcaster millions of dollars.

The multimedia news outlet, which is funded by Washington, has been heavily fined this year for what Russia says is a repeated failure to label itself as a media outlet “performing the functions of a foreign agent”.

RFE/RL says Russian authorities have the power to place it into insolvency or block access to its media sites if the fines are unpaid – or do both.

Andrey Shary, its general director, faces the prospect of a prison sentence of up to two years and personal bankruptcy, the network fears.

“We are hopeful that the European Court of Human Rights will view these actions by the government of Russia for what they are: an attempt to suppress free speech and the human rights of the Russian people,” RFE/RL President Jamie Fly said in a statement.

Fly added that Moscow’s actions set a “dangerous precedent at a time when independent media are under assault around the globe”.

The standoff has added to friction in Washington’s ties with Moscow that are already at post-Cold War lows, under pressure from several issues including Ukraine, Syria, sanctions and the jailing of Kremlin critic Alexey Navalny.

‘Irreversible harm’

Since October, Russia’s communications watchdog Roskomnadzor has filed 390 violation cases against RFE/RL and is expected to announce more on Friday.

The watchdog has the power to label foreign-funded NGOs, media or individuals it deems are engaged in political activity as “foreign agents”.

Roskomnadzor has ordered RFE/RL to place a precautionary statement on its material which reads: “This report (material) was created and (or) disseminated by a foreign mass medium performing the functions of a foreign agent and (or) a Russian legal entity performing the functions of a foreign agent.”

The designation also requires publications to report their funding and spending.

The broadcaster says the watchdog’s fines for failing to carry the statement could total the equivalent of $2.4m and cause “irreversible harm”.

RFE/RL, which is funded by a grant from US Congress through the United States Agency for Global Media, argues it has full editorial independence protected by US law and that the labelling requirement amounts to defacing its own product.

“While RFE/RL has complied with all of its legal obligations under the foreign agents law, it has declined to implement this new labelling requirement, which is clearly intended to damage its reputation and viability as an independent media organisation in Russia,” the broadcaster said in a statement.

Roskomnadzor did not immediately respond to a request for comment by Reuters news agency over the move by RFE/RL to petition the Strasbourg-based ECHR.

Moscow clamps down on dissent

Russia’s watchdog says the “foreign agent” label is needed to make clear to a Russian audience that organisations “pursue the interests of other states”.

But the law, which applies to non-governmental political organisations and media receiving foreign funding, has been widely criticised as aiming to discredit critical reporting.

Russia has recently stepped up actions that appear to be aimed at stifling dissent.

Criminal charges were filed this week against four editors of an online student magazine. The publication had posted a video connected to January’s nationwide protests calling for Navalny’s release.

A court last week fined Twitter 8.9 million rubles (about $117,000) for failing to remove posts in which users called for minors to rally in the pro-Navalny demonstrations.



Source link

Related Articles

Leave a Comment